Teksterne og om teksterne til den kommende søndag

13. søndag efter trinitatis (1. tekstrække)

15. september 2019

Denne hellige lektie skrives i Tredje Mosebog: Herren talte til Moses og sagde: »Tal til hele israelitternes menighed og sig til dem: I skal være hellige, for jeg, Herren jeres Gud, er hellig. Når I høster kornet i jeres land, må du ikke høste helt ud til kanten af din mark, og hvad der ligger tilbage, når du har høstet, må du ikke samle ind. Din vingård må du ikke plukke ren, og nedfaldne druer i din vingård må du ikke samle op; dem skal du efterlade til den trængende og den fremmede. Jeg er Herren jeres Gud! I må ikke stjæle, I må ikke lyve, og I må ikke bedrage jeres landsmænd. I må ikke sværge falsk ved mit navn, så du vanhelliger din Guds navn. Jeg er Herren! Du må ikke undertrykke din næste eller udplyndre ham. Du må ikke holde din daglejers løn tilbage til næste dag. Du må ikke forbande en døv, og du må ikke få en blind til at snuble. Du skal frygte din Gud. Jeg er Herren! I må ikke øve uret i retssager. Du må hverken tage parti for den fattige eller begunstige den rige. Du skal dømme din landsmand med retfærdighed. Du må ikke løbe med sladder om dine landsmænd. Du må ikke stræbe din næste efter livet. Jeg er Herren! Du må ikke nære had til din broder i dit hjerte, men du skal åbent gå i rette med din landsmand, så du ikke pådrager dig skyld. Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske din næste som dig selv. Jeg er Herren!« 3 Mos 19,1-2; 2 Mos 3,9-18

* Epistlen skriver apostlen Paulus til galaterne: Fordi vi ved, at et menneske ikke gøres retfærdigt af lovgerninger, men kun ved tro på Jesus Kristus, har også vi sat vores lid til Kristus Jesus for at gøres retfærdige af tro på Kristus og ikke af lovgerninger. For af lovgerninger vil intet menneske blive retfærdigt. Men når vi, ved at søge at blive retfærdige i Kristus, selv er kommet til at stå som syndere, går Kristus så ikke syndens ærinde? Aldeles ikke! For hvis jeg igen bygger det op, som jeg har brudt ned, så viser jeg mig som en overtræder. For jeg er ved loven død for loven for at leve for Gud. Jeg er korsfæstet med Kristus. Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig. Jeg ophæver ikke Guds nåde, for hvis der kan opnås retfærdighed ved loven, er Kristus jo død til ingen nytte. Gal 2,16-21

Dette hellige evangelium skriver evangelisten Lukas: Så vendte Jesus sig til disciplene og sagde til dem alene: »Salige er de øjne, som ser det, I ser. For jeg siger jer: Mange profeter og konger har ønsket at se det, I ser, og fik det ikke at se, og at høre det, I hører, og fik det ikke at høre.« Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!« Luk 10,23-37

Teksten er hentet fra Bibelen i autoriseret oversættelse af 1992, og den gengives efter tilladelse fra Det Danske Bibelselskab.
© Det Danske Bibelselskab 1992.

Print Friendly, PDF & Email

Set og Sket.

30-ÅRS JUBILÆUM I HELTBORG MENIGHEDSRÅD

Ved gudstjenesten 1. søndag i advent blev Lis Skammelsen (i midten) takket for sin 30- årige indsats i Heltborg Menighedsråd af Vivian Egeberg (t.v.) og Margit Vang (t.h.)

NY ALTERDUG TIL HELTBORG KIRKE SKÆNKET AF MAJA PEDERSEN

Sidste Søndag i Kirkeåret blev Heltborg Kirkes nye alterdug taget i brug. Den smukke alterdug er kniplet af Maja Pedersen, Hurup, tidligere “Sønderdal” i Heltborg. Det fantastiske håndværk vil i fremtiden glæde kirkegængerne, beskytte alteret, og frem for alt – med sin hvide farve være et symbol på, hvad der foregår i kirken. Lige fra festen ved livets højtider til tanken på Jesu  gravklæder.

Print Friendly, PDF & Email

Kirkebil

Kirkebil.

der kan bestilles kørsel til gudstjenester i alle kirkerne hos Poul Svendsen

på tlf. 9795 6175 senest aftenen før.

Kirkebilen er gratis.

Print Friendly, PDF & Email

Mini-Konfirmand

Mini- Konfirmand undervisning er afsluttet for denne sæson. En gruppe livlige og herlige børn deltog.

Vi afsluttede mini-konfirmandundervisningen med en dagstur til Lemvi, hvor vi besøgte Tante Andantes hus.

Print Friendly, PDF & Email

Velkommen til Konfirmandundervisning 2019-2020 i Bodum-Ydby-Heltborg Sogne

Velkommen  til Konfirmandundervisningen 2019/2020

Undervisningen begynder i uge 45, og finder sted i præstegården i Boddum. Der er undervisning 20 uger  på onsdage (kl.8-9.30) foruden aftenarrangementer og udflugter. Menighedsrådene sørger for konfirmandernes transport frem og tilbage mellem skole og præstegård.

Konfirmationerne finder sted  i Boddum  og Ydby Kirker søndag den 19. april 2020 og i Heltborg Kirke, søndag den 26. april 2020.

Info – og tilmeldingsaften

om konfirmandundervisningen

i

Boddum Kirke og i konfirmandstuen i præstegården

Mandag den 23. september kl. 19,00

VI BEGYNDER I kIRKEN

Efter en kort og lidt ualmindelig gudstjeneste i kirken, vil der være forfriskninger i konfirmandstuen.

Derefter fortælles der og besvares spørgsmål om konfirmation og konfirmandundervisningen.

Der vil samme aften være indskrivning til konfirmandundervisningen. Medbring venligst den blå tilmeldingsseddel. Dåbs- eller navneattest er det ikke nødvendigt at medbringe, da vi har oplysningerne i kirkebogen.

 

Aftenen slutter før kl. 21.00

Alle nye konfirmander og deres forældre er meget velkomne.

 

Menighedsrådet vil sørge for sørge for transport til og fra skolen

Det vil således ikke være noget problem at få konfirmandundervisningen til at passe med skoleundervisningen og ens bopæl i sognene.

 

 

Hver elev i 7. klasse i Hurup og Sydthy Friskole, der bor i Heltborg og Boddum-Ydby Sogne vil modtage et brev med tilmeldelsesblanket og yderligere oplysninger om undervisningen og inforaftenen. . Har man spørgsmål, eller har man ikke modtaget et brev med konfirmandindbydelse, fordi man går på en skole, vi ikke har kendskab til, henvender man sig blot til præsten tlf. 97 95 90 09 eller  mail:   knbn@km.dk

 

Print Friendly, PDF & Email

Billeder fra Fastelavn 2018 og 2019

Fastelavn 2019

Nedenunder billeder fra fastelavn 2018

Print Friendly, PDF & Email

Billeder fra Konfirmand-weekenden 2018

Billeder fra Konfirmand-weekenden. (flere følger)

 

 

 

 

 

 

 

Traditionen TRO- Teaterstykket vi så i Thisted Teater

Hvad betyder det egentlig at tro? 
Hvordan føles det?
Og hvad skal man overhovedet tro på?

»traditionen TRO« undersøger de unges forhold til religion og tro med udgangspunkt i tiden omkring konfirmationen. Forestillingen går helt tæt på tre unge og de begivenheder, der præger deres liv, tanker og tro. En skilsmisse, en døende farmor og et familieopgør vender op og ned på deres liv og sætter følelser, diskussioner og religiøse begreber og traditioner i spil. Og selvom de tre er kristne, fører deres diskussioner også forestillingen omkring de to andre monoteistiske religioner – jødedom og islam.

»traditionen TRO« bygger på research og interview med inddragelse af blandt andre ungdomsforskere, præster, unge med en anden religiøs baggrund og unge, der har valgt eller fravalgt konfirmationen.

I foråret 2018 spilles forestillingen af Lotte Bergstrøm, Jacob Teglgaard og Brian Hjulmann. I foråret 2017 spilledes den af Lotte Bergstrøm, Jacob Teglgaard og Magnus Bruun og i foråret 2015 af Lotte Bergstrøm, Jacob Teglgaard og Ernesto Piga Carbonne.

Urpremiere 17. november 2014 på Teater Grob i København med Lotte Bergstrøm, Jacob Teglgaard og Carl Martin Norén.

 

PÅ & BAG SCENENGALLERIANMELDELSERTURNÉ
starstarstarstarstar
Der er ingen tvivl om, at de vil kunne sætte skoleklasser – og også forældre og børn – i gang med mange gode samtaler efter denne forestilling, der har dansk børne- og ungdomsteaters høje kvalitetKnud Cornelius, Frederiksborg Amts Avisstarstarstarstarstarstar
Det er tydeligt at mærke, hvordan det unge publikum her på Grob er helt med, når det gælder det, der rent faktisk er de tres kerneproblem: opgøret med forældrene. Det er den afgørende kamp, som det at tro eller ej bliver brugt som et redskab i. […] kan forestillingen netop rejse spørgsmålet om tro i kraft af sit indfølende ungdomsportræt. Deri ligger troværdigheden.
Monna Dithmer, Politikenstarstarstarstarstarstar
Alias Teaterproduktion sætter spørgsmålstegn både ved tro og traditioner i en velturneret forestilling. […] I ‘Traditionen TRO’ træffer Alias alle dem, der nærmer sig en konfirmation uden helt at vide, hvad de står overfor. […] enkel, effektiv og ganske smuk scenografi […] Spillet er energisk og varieret […] Lotte Bergstrøm i skovhuggerskjorte, altid nuanceret og klar, både som teenager, præst og mor. Carl Martin Norén kan spille højlydt trods og tankefuld søgen efter svar med samme store troværdighed, og Jacob Teglgaard lægger sin store krop præcist til både en usikker og plaget hyperenergisk dreng og en myndig far med hang til orden og traditioner.
Janken Varden, Teateravisen.dk 
Læs anmeldelsen“Alias-ensemblet spiller med en ligefremhed, der får selv de mest larmende 7. klasser til at tie stille og udvise respekt”
Anne Middelboe Christensen, Information
Læs anmeldelsenstarstarstarstarstarstar
“Usædvanlig underholdende ungdomsforestilling”
kulturshot.dk, Johanne Hav Hermansen
Læs anmeldelsenstarstarstarstarstarstar
”Traditionen tro fik mig til at grine, sådan rigtigt grine, på grund af den hudløse ærlighed personerne eksponerer sig med.”
Lærke Bjerre, Kulturkongenstarstarstarstarstarstar
”En Forestilling som alle unge burde gå ind og se. […] Flot Forestilling, tiden fløj af sted.”
Pia Arp, KulturkongenLæs debatindlægget i lokalavisen.dk Syddjurs, hvor Elisabeth K. Grahl-Madsen reflekterer over forestillingens indhold. Samtidig er hendes debatindlæg også en anbefaling til alle unge, forældre, lærere og præster til at se forestillingen. Læs her.
Print Friendly, PDF & Email

Telefonnumre og emailadresser for Boddum – Ydby – Heltborg Pastorat

Pastoratets hovedtlf.

nr. 97 95 90 09

Sognepræst Knud Bunde Nielsen: tlf. 40 18 63 91  email.: knbn@km.dk

 

Henvendelser om dåbs- og navneattester, spørgsmål om navneændring etc.  kan ske til Knud Bunde Nielsen.

Når som helst.

Få yderligere oplysninger i Hvad gør jeg? Read more »

Print Friendly, PDF & Email

Pastoratets telefonnumre og mobiladresser

                    

Pastoratets hovedtlf.

nr. 97 95 90 09

Sognepræst Knud Bunde Nielsen: tlf. 40 18 63 91  email.: knbn@km.dk

Henvendelser om dåbs- og navneattester, spørgsmål om navneændring etc.  kan ske til Knud Bunde Nielsen.

Print Friendly, PDF & Email